Sådan rykker Kunstig Intelligens (AI) ved marketingens status quo

7 minutter tager artiklen at læse.

af | aug 30, 2019

Siden det 21. århundrede, har vi oplevet revolutionerende fremskridt, inden for teknologi. Vi har oplevet selvkørende biler, Blockchain, Virtual Reality og meget mere. En af de seneste tilføjelse på den lange liste, er kunstig intelligens – AI.

Udviklingen af Kunstig Intelligens har været i zeitgeisten i en periode – og er uden tvivl en kæmpe bedrift.

Virksomheder, organisationer og privatpersoner udnytter allerede nogle de mange muligheder, som AI teknologien har givet os.

Det gælder også inden for marketing. Hvor 80% af alle marketingansvarlige mener at AI vil have revolutioneret marketing inden 2020. I artiklen her vil vi udfolde hvordan AI-teknologi kan ændre status quo i markeing.

Hvad er AI?

Kunstig intelligens, Artificial intelligence eller AI, dækker over en maskines evne til at løse en opgave der ville kræve menneskelig intelligens, hvis opgaven skulle løses af uden hjælp af en maskine.

Eksempler på AI-opgaver er at lære, se, snakke, socialisere, resonere og løse problemer.
I takt med at AI udvikler sig, vil der derfor være reduceret behov for menneskelig indblanding i mange IT-opgaver.

Denne udvikling berører flere store industrier – også marketing.
Marketingfolk vil udnytte teknologien til at tilbyde en bedre kundeoplevelse, større kundetilfredshed, bedre forståelse af processer og at tage hurtigere beslutninger.

Hvorfor er AI vigtigt for marketingfolk
For dem som er bange for at robotterne overtager, er det værd at huske på at AI kan være marketingfolkets bedste ven.

AI kan hjælpe med indsamling af informationer og at kuratere indhold, på en pålidelig og konsekvent måde. Robotterne hjælper os på den måde til at spare tid og penge ved bl.a. at understøtter arbejdet med:

  • At forstå hvad der inspirerer kunder til at handle
  • At optimere reklame kampagner
  • Identificere hvor kunder er, for bedre at kunne ramme dem

Hvorfor er AI så stærkt?

Teknologi har været en af de største drivkræfter bag de sidste 100 års udvikling. Det kommende århundrede vil vi opleve en endnu mere dramatisk udvikling – og AI meget vel blive den centrale drivkraft, i den næste tids udvikling.

Hvis du, indtil nu, har overset eller undgået AI-teknologi – er her et par gode grunde til at genoverveje.
Softwaren bliver bedre og bedre – og det går enormt stærkt. Problemer der har drillet udviklere i årevis løses nu på rekordtid.

Programmer vil overtage opgaver, som tidligere kun kun løses af mennesker.

Det gælder opgaver som at genkende hvad der er på et billede, transskribere tale til tekst, opsummere dokumenter og lave komplicerede forudsigelser.

Med andre ord, får din computer superkræfter – takket være AI.

På samme måde som elektricitet engang revolutionerende industrien. Har AI potentiale til at revolutionere den i de kommende år.

Tidligere brugte marketingfolk deres instinkt, når de skulle retænke og forbedre processer. En tilgang hvor menneskelige fejl, nemt kan snige sig ind – fejl som AI vil sætte en stopper for.
På de kommende sider vil jeg redegøre for steder, hvor AI kan ændre måden vi anskuer og angriber marketing på.

Eksempler

Udendørs Reklame

Traditionel reklame gennem plakater og billboards kan være fortid – I første omgang i lande hvor udendørs reklamen allerede i dag er digital. De steder hvor vi allerede bruger elektroniske reklameskilte og informationssystemer – Kan AI snart give et hav af nye muligheder.

Den svenske apotekskæde Hjätat kom i december 2016, med et kreativt bud på hvordan rygere kunne hjælpes til at kvitte smøgerne. I stedet for at vise frastødende billeder af skader hos rygere, skabte det svenske firma, en hostende plakat.

Ikke-rygere kunne frit gå forbi plakaten, mens rygere fik et chok, når plakatens indbyggede sensorer, opfangede røgen fra en deres cigaret. Det gjorde nemlig at en mand, afbilledet på plakaten, vendte sig væk og en højtaler gav et højt host fra sig.

Eksemplet viser en voksende trend indenfor udendørs reklame. I de kommende år vil mulighederne være endnu flere, når brands og virksomheder, skal gøre opmærksomme på sig selv.

Websites

I dag ser vi nemt, hundredvis af websider om dagen. Mange af dem har utroligt flot UX-design og tilbyder en sublim brugeroplevelse. Det skyldes, at værktøjer til webdesign har gennemgået en kæmpe udvikling de seneste 20 år. Næste skridt indenfor design af hjemmesider, kan være AI.

Der findes allerede i dag eksempler på algoritmer, der kan hjælpe med at bygge hjemmesider. Eksempler på dette er: Wix ADI, Grid, og Firedrop.
I alle tre tilfælde er der tale om en AI-assistent, der hjælper brugere med at bestemme hvilken type hjemmeside de ønsker.

Når det er fastslået, kan robotterne fra Wix og Grid selv tage beslutninger omkring branding, layout, design og indhold. Firedrops AI, udfylder i stedet rollen som menneskelig web-developer og guider kunden gennem designprocessen. Her kommer den undervejs med ideer og forslag til sitets design.

Næste skridt inden for webdesign kan blive, at brugernes eneste opgave bliver at fortælle en AI-assistent hvilken type hjemmeside de ønsker, slipper keybordet – og lader robotten bygge hjemmesiden og fylde den med indhold.

IoT

Internet of Things, eller IoT bliver ved med at manifestere sig som et af tidens mest populære buzzwords inden for ny teknologi. Men hvad dækker termen over og hvordan kan teknologien være værdiskabende.

Internet of Things, dækker over et netværk af elektroniske enheder, der indsamler og deler data.

Den massive datamængde der kan indsamles på denne måde, kan bruges til at forudsige ulykker og kriminalitet, give læger informationer om biopsier i realtid, optimere produktivitet på tværs af industrier, skabe komplette smart homes og danne baggrund for udveksling af data, mellem selvkørende biler.

Mulighederne synes uendelige.

Udfordringen er at analysere den enorme datamængde, de forbundne enheder skaber. Analysen af big data, skal være hurtigere og mere præcis end i dag, hvis IoT skal leve op til sit enorme potentiale.

En måde analysen kan holde trit med de massive datamængder – kan være med hjælp fra AI.

Robotterne kan hjælpe multinationale selskaber og regeringer med at analysere de milliarder af data points, de indsamler. For derefter at præsentere løsninger på relevante udfordringer, i organiserede datasæt. Datasæt som er udformet på en måde, så mennesker nemt kan finde relevante informationer.

Søgemaskiner

AI som del af søgemaskiner, har været almindeligt de seneste år. De algoritmer, der bruges til at Ranke hjemmesider, er ændret meget siden indførelsen af AI. Særligt efter Google har øget deres fokus på teknologien.

Googles RankBrain, altså den AI-algoritme der bruges til at bestemme hjemmesiders indbyrdes ranking, har i dag kæmpe global indflydelse. En indflydelse som kun kan forventes at blive større.

Andre søgemaskiner, som Bing, Baidu og Yandex er også begyndt at benytte AI i deres Ranking-algoritme. Google er førende på marked, men andre store søgemaskiner forventes at udbygge deres AI-indsats – og få del i de mange fordele.

Recommendation Engines

Recommendations Engines eller Recommender system – startede i e-commerce, som en AI sælger med data om kunders smag eller stil – og lavede personlige forslag til produkter.

I dag ser vi også teknologien indenfor streaming, marketing, social media, transport og meget mere. Netflix og YouTube kommer således med forslag til film, serier og videoer på baggrund af hvad vi tidligere har set. Mens Facebook og LinkedIn giver os forslag til venner og professionelle bekendtskaber.

Programmatic Advertising

Transformationen af den traditionelle reklameindustri, er i høj grad drevet af kunstig intelligens.

Du har måske allerede hørt om Programmatic Advertising – og hvordan teknologien sidste år var med til at putte 80% af alle amerikanske reklamer på Computer-, tablet -og smartphone-skærme.

Men hvad dækker termen over? Programmatic advertising er kort sagt, en automatisk beslutningsprocess – hvor en AI beslutter hvor reklamer skal vises – ligesom den byder på reklamepladsen.

Teknologien kan bruges til at skabe større sammenhæng i en reklameindsatsen – og maksimerer ROI på reklamebudgettet.

Ved at bruge den rette blanding af programmatic advertising og andre AI-teknologier sikre du, at din reklameindsats rammer de rigtige kunder, det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.

Marketing Prognoser

Kunstig intelligens kan give marketingfolk indsigt i de massive mængder data, de har adgang til i dag.
Med kombinationen af Big Data og AI, kan robotten teste og finjustere tusindvis af avancerede modeller.

AI kan sammensætte datasæt, af data fra både interne og eksterne kilder. Det kan give indsigt, som er langt mere avanceret end de gamle menneskeskabte prognoser.

Tale til tekst

Maskinernes forståelse for sprog, er en central del af fremtidens internet. AI-robotter og selvkørende biler skaber overskrifter, men et mere nært forstående teknologisk spring, kan komme inden for stemmegenkendelse.

Stemmegenkendelse er kort sagt en teknologi, der genkender talte ord. Ordene kan derefter omdannes til tekst.
Den AI-stemmegenkendelse vi kender fra milliarder af smartphones, verden over – er essentiel for smartphonebrugere i nye markeder, med store andel af brugere der ikke behersker et skriftsprog.

Fem af verdens største tech-virksomheder – Apple, Google, Microsoft, Facebook og Amazon, tilbyder allerede deres bud på teknologien heriblandt de etablerede teknologier, Google Home, Amazon Echo og Siri.

Hold dig opdateret

Tidligere var globalisering domineret af regeringer, banker og multinationale selskaber – som også var dem der drog de største fordele af udviklingen. Men med AIs indtog, kan stort set alle nu få del i den enorme globale økonomi.

Den stigende brug af AI i marketing og andre markeder skønnes at ville vækste AI marked fra 420 mio. dollar i 2014 til 5.05 milliarder dollar i 2020.

En undersøgelse fra AI-virksomheden Narrative Science, viser at 80% af ledere mener at at AI gør deres ansatte mere effektive og skaber nye arbejdspladser.

Meget peger altså i retning af at AI er værdiskabende både forretnings -og samfundsmæssigt. Efterhånden som AI revolutionerer vores liv og forretningsverden, er det vigtigt at holde sig opdateret. Det sikre at du ikke forpasser muligheder og taber terræn til dine konkurrenter.

Konklusion

AI har potentiale til at være den nye teknologi, der vil ændre flest brancher, i størst grad.

Vi mærker endnu ikke den fulde effekt af den nye teknologi, men virksomheds ejere bør medtænke AI i måden de driver forretning på, i dag.

Hvad enten der er tale om AI-baseret marketing-software, AI-suppleret design af hjemmesider, IoT, udendørs reklame eller programmatic advertising – er mulighederne for at opbygge en effektiv og velorganiseret forretning bedre end nogensinde før.

0 kommentarer

WordPress Cookie-meddelelse fra Real Cookie Banner