7 af fremtidens kundecentrede teknologier du bør bruge i dag
Find ud af hvem, hvad og hvordan når du analyserer dine kunder og opbyg en lang og værdifuld brugercentreret kunderelation.
Dit mål bør være at vide hvem din kunde er, hvad deres behov er og hvordan de foretrækker at blive behandlet.
Tilgangen hedder Customer Centricity – en metode til at fastholde kunder, gennem positive kundeoplevelser, for på den måde at skabe langsigtet værdi.
Førsteprioritet hos et hvert brand, bør være deres kunder.
Smart teknologi udvikler sig konstant og moderne kunder bliver mere og mere krævende.
Det har stor indflydelse på forholdet mellem kunder, virksomheder og brands. Det er en af hovedårsagerne til at flere og flere brands tilslutter sig en mere brugercentreret strategi.
Her kommer 7 teknologier du bør overveje i din forretning, i dag.
1. Beacons
Beacons er små enheder der tilsluttes kundens smartphone via Bluetooth.
Det giver et væld af muligheder for marketing. De fysiske enheder kan eksempelvis placeres i, indkøbscentre og butikker, for at øge kundetilfredshed.
Beacons er et potent værktøj der kan hjælpe os med at forstå og engagere kunder i den beslutnigsproces der løber forud for en købsbeslutning. Det såkaldte Zero Moment of Truth, eller ZMOT.
2. IoT
Internet of Things, eller IoT. Har øget mulighederne for at måle kundeoplevelser – og den måde kunder interagere med produkter på. Det afspejler sig i den måde virksomheder kommunikerer med deres kunder.
Tænkt på en bil forbundet til internettet. Én ting er at kunne downloade musik og GPS router i bilen – noget andet er det væld af informationer, en moderne bil giver adgang til gennem sensorer.
Alt fra dæktryk til information om lys og motor, måles.
En af udfordringerne ved IoT, er derfor at sikre at de massive informationsmængder, ender det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt.
3. Co-browsing
Co-browsing, giver kunden mulighed for at dele skærm med kundeservice.
Det kan være nyttigt, når en kunde skal have hjælp til at løse et teknisk problem – eller færdiggøre en ordre.
Teknologien er nem at implementere, i allerede eksisterende kundeserviceafdelinger. Co-browsing er blevet populær ved at kombinere meget lav risiko, med stor effektivt.
Teknologien øger profit, reducerer omkostninger – og øger kunders tillid til et brand.
Eksempelvis kan en kunde ringe sin bank op, for at få hjælp til at foretage en transaktion. Den bankansatte kan via skærmdeling, gennemgå hele processen sammen med kunden. Sessionen vil få kunden til at føle sig i sikre hænder og øge loyaliteten til banken.
4. Virtual reality
Når teknologien udvikler sig, udvikler mulighederne og kravene til UX sig også. Med VR oplever vi helt nye muligheder og krav inden for user experience.
Når der diskuteres VR, er fokus ofte på den personlige brug. Men teknologien har også enormt potentiale som kundeservice-værktøj.
Virtual reality kan formindske, eller helt fjerne afstanden mellem online handel og oplevelsen af at handle i en fysisk butik.
Udover at give brugere en shoppingoplevelse, der ligner den de kender fra fysiske butikker, kan VR hjælpe med at erstatte gammeldags frustrerende brugsanvisninger, når VR giver mulighed for at illustrere instruktioner i et digitalt 3d rum.
Med VR kan brugerne komme tættere på det digitale indhold, end nogensinde før.
Den enorme grad af fordybelse og nærhed, teknologien giver, vil være afgørende for den UX der udvikles til produkterne – og vil give virksomheder og brands får en helt ny måde at fortælle historier og brande sig på.
5. Augmented Reality
Augmented Reality, er en teknologi der kombinerer vores fysiske verden med digitale lag.
Flere virksomheder er allerede begyndt at bruge AR, til at designe brugeroplevelser.
Men vi er først lige begyndt at se teknologiens potentiale.
I takt med at teknologien udvikler sig, vil virksomheder og brands få endnu flere muligheder for at tilbyde nye og unikke oplevelser til deres kunder.
Teknologien har kæmpe potentiale til at skabe nye shopping oplevelser, ved at præsentere kunder for digitale billeder og beskeder, integreret i deres hverdag på en naturlig måde.
6. Mixed reality
Mixed reality er en teknologi der kombinerer begreberne, virtual reality og augmented reality. Begrebet dækker over, alle mulige kombinationer af fysiske og virtuelle objekter.
Store virksomheder og brands bruger allerede Mixed Reality til at skabe indhold. En rapport fra Forbes viser at 75% af verdens mest værdifulde virksomheder, har brugt en form for Mixed Reality til at skabe oplevelser og øge arrangement hos deres kunder.
Forestil dig et scenarie hvor en kunde går en tur ind i et indkøbscenter og bliver genkendt af en biometrisk sensor. En central AI ved nu hvor i centret, kunden befinder sig. AI’en kombinere denne viden, med viden omkring kundens seneste køb og online søgeresultater.
Den kombinerede viden, bliver brugt til at skabe en Mixed Reality-brugeroplevelse omkring produkter, kunden sandsynligvis er interesseret i at købe.
Det kan lyde som science fiction, men det antages at brugeroplevelser som denne ikke ligger mere end et par ud ude i fremtiden. Den meget personlige shopping oplevelse, kan øge loyaliteten hos kunderne.
7. Blockchain
Blockchain, er type database. I en blockchain, samles data i blokke.
Hver ny datablok relaterer sig til den foregående, via en digital signatur. Kæden fungere som et samlet opslagsværk der kan deles mellem brugere med de relevante tilladelser.
Kæden kan indeholde transaktioner og anden kundedata – og derved skabe datagrundlaget for en fundamental ny måde at markedsføre på.
Hvorfor er det vigtigt at arbejde kundecentreret ?
Dit brand eller din virksomhed, vil kunne nå målsætninger hurtigere, når tid og ressourcer koncentreres i arbejdet med kunder.
Her kommer et par rigtig gode grunde til at arbejde brugercentreret.
Dine kunder vil føle sig værdsatte
Kunder vil typisk være mere trofaste over for brands og virksomheder, de er passionerede omkring.
Det er utroligt vigtigt, at være ærlig og at udvise forståelse for dine kunders udfordringer og holdninger – og at tilbyde produkter eller ydelser der løser kundens mest presserende udfordringer eller behov.
På den måde står du forrest i køen, når der skal handles på disse behov.
Holder dig relevant
Konkurrencen på det globale marked er høj. Det bliver mere og mere tydeligt for virksomheder og brands, at der skal tænkes uhyre strategisk, når de skal adskille sig fra deres konkurrenter.
Forskning viser at 60% af brands, der arbejder brugercentreret, har højere omsætning end deres konkurrenter – der endnu ikke har taget strategien til sig.
Forklaring er at kunder som regel vil være mere tilbøjelige til at handle med brands, eller virksomheder de har et personligt forhold til.
Kunder kan hjælpe dig med at øge din forretnings omsætning
At tilbyde nøje tilpassede og personlige produkter eller services, giver gode muligheder for for at opbygge gode relationer til dine kunder.
Hvis dine kunder har gode ideer til hvordan du forbedre din forretning – vil de være mere tilbøjelige til at dele dem med dig.
Udover at dele deres gode ideer, vil kunder som føler sig værdsatte, ofte fungere som Brand Ambassadors, altså kunder der gratis anbefaler dine produkter og ydelser.
Konklusion
Dine kunder forlanger en shopping-oplevelse hvor de er i centrum. Hvis din virksomhed eller dit brand ikke tilbyder oplevelsen, finder kunderne den et andet sted.
Når det kommer til at levere brugercentrerede oplevelser, er det afgørende at du forstår hvordan kunderne opfatter dit brand.
Når du har denne forståelse, vil du hurtigere og mere effektivt kunne observer, hvad der øger værdien af dit brand, i dine kunders øjne.
Tiden til at retænke din brandingstrategi og flytte kunden i fokus, er kommet.
0 kommentarer