Stemmestyret søgning tvinger søgemaskiner til at genoverveje søgeresultater

5 minutter tager artiklen at læse.

af | sep 20, 2019

Den digitale verden ændrer sig konstant med lynets hast.

Det blev anslået, at der i january 2018 ville blive foretaget mere end 1 milliard stemmesøgninger pr. måned, og at der i udgangen af året ville være mere end 1 milliard stemmestyrede enheder i cirkulation.

Væksten af stemmesøgninger har også medbragt nogle unikke forhindringer, især for marketingfolk. For eksempel, når en kunde udfører en stemmesøgning, får de ofte et enkelt svar, hvilket betyder at milliarder af brands kæmper om at få førstepladsen.

Af denne grund, og mange flere, er søgemaskiner som Google og Bing nødt til at gentænke søgeresultater ved hele tiden at forbedre og adoptere maskinlæring og kunstig intelligens i deres søgealgoritmer.

Forstå stemmesøgning

Stemmesøgning er en stor del af enhver teknologiselskabs strategi.

Ifølge en undersøgelse omhandlende lokale virksomheder, har 58% af brugere brugt stemmesøgning til at finde information om lokale virksomheder i 2018. Derudover bruger 55% af teenagere og 41% af voksne brugere dagligt stemmesøgning.

Det anslås at i år 2020 vil halvdelen af alle søgninger blive gjort via stemmesøgning.

Når det kommer til stemmesøgning, så har brugere reelt en samtale med deres enhed som var det et andet menneske.

Som et resultat af det må markedsfolk forudse og forstå den type af spørgsmål, som brugere stiller, og skal kunne komme med svar eller forslag baseret på den specifikke kontekst spørgsmålet
blev stillet i.

I deres stemmesøgninger gør brugerne især brug af ord som hvem, hvor, hvad, hvornår, hvorfor og hvordan. Af den grund er stemmesøgninger ofte længere.

Hvordan stemmen ændrer på vores måde at søge

Stemmesøgning har muligheden for at inkorporere mere menneskelignende sammensætninger i vores enheder. Gartner anslår at i 2020 vil omkring 30% af alle søgninger på nettet blive gjort uden
brug af en skærm – men måske med stemmen?

Forestil dig hvordan Google Assistenten, Siri eller Alexa taler med dig. Disse enheder kender dine præferencer, søgehistorik og shopping vaner, og de gør brug af den information til at interagere med dig på et mere personligt plan.

En bruger kan f.eks. spørge ”Hvor skal jeg tage på ferie næste gang?”, og modtage et personligt tilpasset svar baseret på nuværende placering, rejsehistorik og anmeldelser (både positive og negative).

Med tiden bliver det mere sandsynligt at brugere søger med et naturligt sprog, i stedet for bare at bruge søgeord. De tænker ikke på hvad der er den mest optimale måde at strukturere deres søgning på. I stedet spørger de bare deres enhed.

Hvis en bruger f.eks. leder efter en vvs-mand i Odense, er det mere sandsynligt at han via stemmesøgning siger ”Hvor kan jeg finde en vvs-mand i Odense?” end at han indtaster ordene ”vvs Odense.”

Dette vil derfor i fremtiden medføre mange små og subtile ændringer i stemmesøgning, sammenlignet med den indtastet søgning.

Hvor ændres vores søgeadfærd

Hvis du tænker tilbage på søgemaskinernes tidlige år, og sammenligner hvordan man engang søgte og hvordan man typisk søger i dag, er forskellene væsentlige. Forbrugere søger mere end de nogensinde har gjort, og bruger mere præcise forespørgsler.

Søgning online havde tidligere end ret lille rolle i brugernes liv, men i dag med stemmesøgning, er det blevet fuldt inkorporeret i brugernes daglige liv.

Vi instruerer Siri til at finde en restaurant i nærheden, beder Alexa om at bestille flere varer fra Amazon, og vi kan hurtigt spørge Google Home hvordan vejret bliver i dag.

Dette ændrer kundernes søgeadfærd. Faktisk siger 65% af folk som ejer Amazon Echo eller Google Home at de ikke kan forestille sig at gå tilbage til tiden før de havde en smart-enhed.

Folk interegerer mere personligt med deres enheder. Ifølge Google føler 41% af folk som ejer en smart-enhed at det føles som at tale med en ven eller en anden person.

De føler sig nu mere selvsikre ved at bruge deres enheder offentligt, da nyudgivet statistik har vist, at deres brug i offentligheden har vokset markant siden sidste år.

Stemmesøgning er blevet essentielt for brands, og en af hovedmåderne at kommunikere med deres brugere på.

For at gøre det til et effektivt og relevant engagementspunkt, må brands forstå kundernes forventninger og adfærd med hensyn til stemmesøgning..

Konklusion

Det er tydeligt at stemmestyret teknologi kun vil blive bedre og bedre. Faktisk menes det allerede at være mere end 90% præcist.

Med dens øgede adoption af teknologien, ændrer og optimerer Google konstant deres algoritmer, og finder nye metoder til at give mere præcise stemmestyrede søgeresultater.

Med måden hvorpå søgemaskiner rangerer sider via stemmesøgning, kræver det en lille ændring i de sædvanlige SEO fremgangsmåder.

Men ved at blive god til, og implementere, de førnævnte punkter, vil jeres brand nyde godt af den øgede trafik fra stemmesøgning, eftersom flere og flere tager teknologien i brug.

0 kommentarer

Skip to content