Posted by on nov 10, 2011 in Blog, Google, Linkedin | 1 comment

Google Alerts er en notifikationsservice, der automatisk foretager søgning på internettet for dig. Du kan anvende Google Alerts til søgninger på alt inden for din interessesfære, for eksempel nyt job. Når du selv foretager søgninger på nøgleord, sker det tit, at det måske mest relevante ”for dig” bliver indekseret langt nede – og slet ikke vist i din Google-søgning. Google Alert kan hjælpe dig med at opnå bedre søgning. Hvis du bruger Google Alerts konstruktivt, finder du ud af, at det er mere end blot en gratis notifikationsservice. Du kan også bruge Google Alerts i forhold til at udvikle dine kompetencer, forbedre din erhvervsmæssige profil, og blive bedre klædt på til jobsamtalen.

Hvordan virker Google Alerts?

Google Alerts (underretninger) er bundet op på Googles søgemaskine, og da Google har den største andel af det danske marked for søgninger, er den klart den vigtigste søgemaskine at få data fra. Google Alerts leverer notifikationer, via en dybdegående, automatisk søgning på nettet, på indhold fra for eksempel Facebook, Twitter og blogs, men også fra diskussionsfora og andre online medier. Denne dybdegående søgning sikrer, at du også får søgeresultater, du ikke umiddelbart selv ville fange ved en Google-søgning. Notifikationer – søgeresultaterne – bliver sendt direkte til den tilmeldte email-adresse, hvis der er nye søgeresultater i forhold til sidste søgning. Det er ikke en betingelse, at have en Google konto. Det er også muligt at tilmelde notifikationerne til sin RSS-læser.

 

Muligheder i Google Alerts

Google Alerts har seks forskellige typer Alerts: Alle, blogs, video, debatter og bøger.  Benyttes ”alle,” søges på mange forskellige kilder, fx nyheder, hjemmesider og blogs. Man modtager en notifikation for hver enkelt match, der findes i forhold til søgeord og kilde-indhold. Det kan betyde mange notifikationer og virke overvældende. Det kan være en fordel i stedet at benytte ”blogs”, ”video”, ”debatter” eller ”bøger” for på den måde at foretage en relevant søgning i forhold til ens behov og ønske.

Med Google Alerts kan du specificere, hvornår du ønsker at modtage notifikationer. Man kan vælge imellem: ”når det sker”, ”en gang om dagen” eller ”en gang om ugen”. Der bliver dog kun sendt en notifikation, hvis relevant indhold findes.

Det kan også lade sig gøre selv at få indflydelse på, hvilket indhold notifikationen skal have. Notifikationen kan indeholde alle resultater, eller der kan ske en grovsortering, så man kun modtager det bedste – dvs. det bedste i forhold til Googles relevansbegreb. Det gøres under ”Antal”. Vælges alle resultater, får du alt. Vælges for eksempel ”kun de bedste”, foretages den automatiske udvælgelse.

Ekstra tip til Google Alerts

Hvis du vil opnå de mest relevante søgeresultater, er det en fordel at sætte søgeordene i anførselstegn (” ”). Søger du for eksempel på søgeordene gratis seminar i København, vil anførselstegn (”gratis seminar i København”) betyde, at du får sendt underretninger om de resultater, hvor alle de fire søgeord indgår.

Hvad bliver sagt om dig på nettet

Det kan for eksempel også være en genvej til, at få styr på sit personlige omdømme. Ved at sætte notifikationen på sit eget navn, kan du få at se, hvad en headhunter eller den, du skal til jobsamtale hos, kan finde om dig på nettet. Ifølge en undersøgelse foretaget af  Microsoft Privacy Study i slutningen af 2009 researcher 79 % af de adspurgte arbejdsgivere den kandidat, de skal have til jobsamtale.

I en Hansen, Jensen og Andersen kultur kan det jo også forekomme, at du hedder det samme, som andre, og hvis der for eksempel på nettet er oplysninger, der er negative om vedkommende, kan du undgå at blive forvekslet ved at benytte et mellemnavn.

Find gratis seminarer og netværksmøder

Det er ikke alle seminarer, netværksmøder, gå-hjem-møder, der bliver slået op på steder, hvor du lige får øje på det. Man kan opsætte notifikationer til at finde branchespecifikke gå-hjem-møder, seminarer og/eller netværksmøder, og på den måde let få oplysningerne. Det giver dig samtidig chancen for at forbedre din erhvervsfaglige profil og udvikle dine kompetencer og netværk.

Research med Google Alerts

Google Alerts kan også bruges til research om ønskejobbet eller den virksomhed, du står og skal til samtale hos. Du opnår at blive helt opdateret om virksomheden, dennes udfordringer og omdømme, og du vil på den måde være godt rustet til jobsamtalen.

Afsluttende bemærkninger

Google Alerts er andet og mere end en gratis notifikationsservice, hvis man bruger den konstruktivt. Brugen af Google Alerts gør det lettere for dig at opkvalificere dine kompetencer, følge med på præcis de fagområder, du ønsker, gøre dig godt forberedt til en jobsamtale og meget andet. Google Alerts gør naturligvis ikke det hele, men servicen kan være med til at gøre det lettere for for dig at udnytte de muligheder, der er på nettet, til lige præcis det, du har behov for her og nu.

Dette blogindlæg er skrevet i samarbejde med Christen MauRådgiver i branding på sociale medier hos WLFMcph