Posted by on sep 15, 2011 in Blog, Mobil | 4 comments

Et billede siger som bekendt mere end tusind ord, men gælder dette Også når man taler valgkamp i det danske land? Under hver valgkamp oplever man at gaderne er plastret ind i valgplakater. Hvilket betyder at man bliver eksponeret for politiske budskaber af mange forskellige karakter uanset om man sidder på en cafe, på vej til arbejde, venter på toget eller hvad man nu måtte lave og man kan (næsten) ikke undgå at løbe ind i en valgplakat. Sådan kan det hvert fald føles.

William Bernbach, stifter af Doyle Dane Bernbach, er citeret for at sige;”Nobody counts the number of ads you run; they just remember the impression you make”. Om disse ord er faldet i politisk selskab, vil jeg lade være usagt. Sammenholder man betydning af sætning mod den massive tilstedeværelse af navne og ansigter der er under valgkampen, er det dem som toner frem på TV-, computer eller mobilskærmen hvis budskaber man husker tydeligst. Så ved at gøre QR-koder en del af valgkampen, ville man kunne eksponere mere end bare sit navn og ansigt.

QR-Koder Kort Fortalt

QR-koder er en todimensionel stregkode, lidt ligesom dem man kender fra butikkerne bare med et andet udseende. QR er en forkortelse af ordene Quick Response, hvilket essentielt er det de er designet til, nemlig at være hurtige og nemme. Teknologien bag QR-koder er udviklet af den japanske virksomhed Denso-Wave, der ligeledes har frigivet specifikationen bag systemet og agter ikke at håndhæve dette patent, eller med andre ord; det er gratis at benytte QR-koder.

QR-koder kan læses af alle former for smartphones blot ved at downloade en applikation (gratis) til formålet (min foretrukne til android er Barcode Scanner). Ved at holde applikationen op foran QR-koden, scanner denne koden og eksponerer smartphone brugeren for indholdet. Denne applikation lagrer alt aktivet, hvilket betyder at man kan fremkalde indholdet igen på et senere tidspunkt og dele det via mail.

Smartphone Brugere i Danmark

Danmarks statistik udgav, d. 4 maj 2011, en undersøgelse under titlen ”Elektronik i hjemmet 2011”, hvor der specifikt bliver spurgt ind til familiens besiddelse af elektronik, herunder smartphones. Til dette spørgsmål svarer 33 % at en eller flere familiemedlemmer i husstanden er besiddelse af en smartphone, altså en telefon som kan læse QR-koder.

Selvom smartphones stadigvæk ikke er nær så populære som bærbare computere eller digitalt tv, er 33 % et ret markant tal og derved en målgruppe der er stort potentiale i at udnytte.

Hvad Kan QR-Koder Bruges Til?

QR-koder er, som sagt, en streg-kode der kan scannes af en smartphone og eksponere denne overfor et budskab. QR-koder kan oprettes gratis med f.eks. Google egen url forkorter eller med en bred vifte af andre gratis værktøjer. Grunden til at jeg fremhæver Google url forkorter, er at man har adgang til dennes API, hvilket giver Én mere kontrol ved f.eks. målingen af brugeraktivitet.

Bliv klogere på QR-koder ved at se denne video

 

Det betyder at man kan tage en hvilken som helst url (webside) og oversætte denne til en QR-kode. Hvilket man ville kunne med en kampagnewebside, en video der kort præsenterer hvad personen bag plakaten eller give rabat på en kop cafe ved den nærmeste café (på partiets regning). Mulighederne er mange. Vigtigst er, at man sender brugeren til en webside, der er optimeret til mobilplatformen og laverer noget indhold af en sådan kvalitet at det fanger brugeren og opfordrer til videre handling.

Det er (næsten) kun fantasien der sætter grænsen for mulighederne i QR-koder, dog skal man huske at gøre et indtryk!

Ville det gøre indtryk på dig hvis politikerne begyndte at bruge QR-koder? Og er der blevet brugt QR-koder i valgkampen som jeg er gået glip af?