Posted by on sep 29, 2011 in Blog, Linkedin | 1 comment

LinkedIn er blevet de professionelles foretrukne sociale netværk. På verdensplan er der mere end 120 mio. LinkedIn brugere. Det er ganske gratis at oprette en profil på LinkedIn og en rigtig god måde at positionere sig når man ønsker at finde drømme jobbet, hvad enten man er arbejdsløs eller ønsker at søge væk fra sit nuværende job, samt gøre sig attraktiv for rekrutteringsbureauer. Derudover kan LinkedIn også bruges til at pleje sit professionelle netværk eller tiltrække nye til dette.

LinkedIn Vokser i Danmark

LinkedIn er det største professionelle online sociale netværk i Danmark med mere end 760.000 danske profiler
(i skrivende stund) og har oplevet en tilgang, af nye danske brugere, på mere end 14 % siden januar (2011).
Det er med til at understrege at LinkedIn er et social netværk med store muligheder for at bygge tætte relationer med potentielle kunder, klienter, forretningspartnere og samarbejde med mennesker indenfor éns industri. (Talene i figuren er fra starten af hver måned, fra Januar 2011 til september 2011)

Sådan Optimerer Du Din LinkedIn Profil

Når man har oprettet en profil, er det vigtigt at udnytte alle de parametre LinkedIn stiller til rådighed og sørge for at gøre det bedst mulige indtryk. Besøgende på éns profil vil få de fleste informationer fra éns profilboks og derved danne sig det berømte førstehåndsindtryk på baggrund af de informationer. Det er derfor vigtigt at gøre sig nogle seriøse overvejelser, når man udfylder disse.

 

1. Upload et professionelt billede. Billedet på profilen er det første man som besøgende ligger mærke til. Dette er derfor en god måde at gøre et godt førstehåndsindtryk og tiltrække nye forbindelser. Så upload derfor et vellignende billede (med formel påklædning) som du kunne forestille dig du ville se ud til din første jobsamtale.

2. Lav en overbevisende overskrift. Overskriften på din profil bruges til at beskrive dine kompetencer men husk at man kun har 120 karakterer at gøre godt med. Brug derfor en kort og præcis beskrivelse med de nøgleord der beskriver dine kompetencer bedst. Husk at denne overskrift skal indeholde de søgeord som andre professionelle i din industri bruger, hvilket sikrer at man har størst mulighed for at profilen. Derved øger du din synlighed. Gør dig derfor også nogle overvejelser om hvilke søgeord der passer bedst på dig i sammenhæng med den industri du ønsker job i. Bemærk at en fængende overskrift virker bedre end en opremsning af søgeord.

3. Beskriv din nuværende stilling og minimum 2 tidligere. Hvis man ikke beskriver minimum 2 tidligere stillinger, vil éns profil ikke blive opfattet som værende færdiggjort af LinkedIn. Dette betyder at man kan miste muligheder for at tilknytte nye kunder eller forbindelser. Stillingsbeskrivelser er derfor vigtige at have med. Beskrivelserne af stillingerne skal, om muligt, indeholde de søgeord man ønsker at blive fundet på indenfor den industri man ønsker at arbejde og husk ligeledes at tilføje en dybere stillingsbeskrivelse der også indeholder disse søgeord.

4. Tilføj din uddannelsesinformation. Et af LinkedIn’s primære søgeværktøjer er muligheden for at finde mennesker ud fra hvilken uddannelse de har færdiggjort. Så ved at udfylde denne information kan det potentielt åbne nye døre for dig!

5. Få anbefalinger (recommendations). En personlig anbefaling fra en kollega, chef eller kunde, er med til at give et indblik i éns personlige og professionelle kompetencer fra den givne arbejdsrelaterede situation. En anbefaling er derfor med til at give den besøgende bedre indblik i éns personlige og professionelle kompetencer. I denne sammenhæng er det vigtigt at gå efter kvalitet i anbefalingen og få vedkommende der giver anbefalingen til at være konkret. Da generelle udsagn ikke nødvendigvis giver den samme værdi som mere konkrete.

I nogle tilfælde vil man opleve at man ansøger om en anbefaling, fra en (nuværende/tidligere) kollega, chef eller kunde, at denne siger at man selv skal forfatte den og så sørger vedkommende for at skrive den under eller tilknytte den til éns profil. Selvom det i de fleste tilfælde er venligt ment, så kan det se mistænkeligt ud om alle éns anbefalinger er lavet med samme sprogbrug. Det er derfor vigtigt at få en personlig anbefaling, i afsenderens eget ’sprog’.

6. Tilpas dine ’websites settings’. List de websites som er relevante for din erhvervsprofil, man kan dog max tilføje tre. Ved at vælge muligheden ’other’ kan man selv tilføje den tekst man ønsker der skal beskrive linket. Hvilket er med til at give den besøgende et bedre overblik. Derudover hjælper denne beskrivende tekst også websiden til at rangere højere i Google på det valgte søgeord.

7. Inkluder et link til din Twitter profil. Twitter er et microblogging social netværk og har en naturlig integration med LinkedIn. Har du ikke en Twitter profil eller planer om at bruge denne aktivt er der ingen åbenlys grund til at inkludere en sådan i din LinkedIn profil.

8. Lav din egen ’vanity’ url. Som man kender det fra Facebook kan man også på LinkedIn lave sin egen URL. Et eksempel herpå er http://dk.linkedin.com/in/michaelrurupandersen. Dette sørger for at éns LinkedIn profil bliver synlig når nogen søger på éns navn. Det er vigtigt at man synliggøre sig på sit eget navn i søgemaskinerne, da dette er med til at skabe merværdi omkring sit personlige brand.

Brug Søgeord I Din Profils Summary

I éns profils ’summary’ sektion, har man muligheden for at uddybe sin erhvervsprofil. Altså skal denne indeholde hvem du er, hvad din arbejdsmæssige situation er og hvilke kompetencer du besidder.

Skriv ’Summary’ teksten i første person ental og i et sprog som talte du direkte til potentielle kunder eller arbejdsgivere. Denne tekst bør ligeledes indeholde de industrispecifikke søgeord, som du ønsker at blive fundet på. Det er ligeledes vigtigt at prøve at være så specifik som muligt og skrive en tekst til den besøgende. Man skal derfor ikke fylde den med søgeord uden nogen form for tekstuelsammenhæng.

‘Specialties’ sektionen er her du indsætter de kompetence- & industrispecifikke søgeord du ønsker at blive fundet på.

Benyt Dit Eksisterende Naturlige Netværk

Dette er første skridt på vejen til at udbygge et sundt professionelt netværk. Du kan tilføje disse kontakter under fanen ’contacts  – add connection’.

LinkedIn tilbyder fire forskellige måder hvorpå man kan finde og invitere mennesker til at blive en del af hinandens professionelle netværk.

  • Add connections tillader at man inviterer mennesker til at blive en del af éns professionelle netværk via email.
  • Colleagues giver muligheden for at finde nuværende eller tidligere kollegaer og invitere dem til at blive en del af éns professionelle netværk.
  • Classmates giver muligheden for at invitere tidligere skolekammerater til at blive en del af éns netværk.
  • People you may know er LinkedIn’s egne forslag til mennesker man måske kender.

 

Positionér Dig Med LinkedIn Grupper

Grupper på LinkedIn er der mange af indenfor mange forskellige industrier og forskellige emner. Man kan derfor bruge disse grupper til at positionere sig selv i forhold til éns nuværende eller kommende arbejdsgiver, ved at deltage aktivt i disse. Findes der ikke de specifikke grupper man leder efter indenfor éns egen industri, kan man også oprette en LinkedIn gruppe selv. Dette kan skade eller gavne éns omdømme alt afhængigt af hvordan man griber denne mulighed an.

Grupper er gode til at positionere sig, udvide éns personlige kompetencer og udnytte (eller opdage) nye muligheder indenfor jobs og/eller markeder. Grupper fungerer ligeledes som et sted hvor man deler viden og interagerer med hinanden.

Udvid din profil med applikationer

Der findes en lang række forskellige typer af applikationer, der kan integreres i éns LinkedIn profil for at gøre denne mere attraktiv. Med det brede udvalg findes der (næsten) en applikation til et hvert behov. Selvom applikationer kan være med til at beskrive og understøtte éns erhvervsprofil, skal man være opmærksom på at en overflod af disse kan være med til at forvirre, irritere eller sløre de oplysninger man ønsker skal være udslagsgivende. Bemærk at disse applikationer kun er synlige for folk som har en bruger på LinkedIn og er en del af éns netværk.

Blandt mine favorit applikationer er:

  • Events, med denne applikation har man mulighed for at oprette eller deltage i events via LinkedIn (Ligesom man kender det fra Facebook ’begivenheder’).
  • Amazon reading list, udstiller de bøger man læser.
  • WordPresshar man en WordPress blog kan man tilføje denne til sin profil.
  • Slideshare Presentation (eller Google Presentations), denne applikation tillader at man integrerer slides (Som man kender det fra Microsoft power point)  til sin profil. Dette er særligt gavnlig hvis man ønsker at have en videohilsen til folk der besøger éns profil. Et lille trick hertil er at indstille den sådan at den afspiller automatisk, altså skal den besøgende ikke selv aktivt starte den.


Bonus! Info om Jobsøgning

vizualize.me er en hjemmeside der hjælper brugeren med at sætte éns CV op på en grafisk flot måde. Dette kan gøres ved at importere data fra éns LinkedIn profil eller man kan selv indtaste disse. Denne service er stadig i beta (altså en test version) og har derfor en række små fejl og mangler. MEN med dette in mente er det stadig en interessant service, til at visualisere sit CV på en helt ny måde og skille sig ud fra flokken i ansøgningsprocessen.

Google Underrretninger er et godt gratis værktøj til at finde jobmuligheder og spidse éns jobprofil.

Indeed.com er en jobsøgningsportal med samme funktionalitetter man kender fra andre søgemaskiner som Google.

Afsluttende Bemærkninger

Et stærkt netværk og en attraktiv erhvervsmæssig profil kommer kun ved en lang sigtet social indsats både vha. LinkedIn og når man deltager i netværksmøder, seminarer, kurser m.m. man opbygger derfor en form for anciennitet (eller social kapital) ved at være tilstede og bidrage til fællesskabet både når tiderne er gode samt når tiderne er dårlige. Den sociale indsat skal derfor være konstant og vil kræver vedligeholdelse, hvilket kan resultere i flere muligheder og bedre resultater.

Hvilke tricks benytter du dig af med LinkedIn? Og hvilke muligheder har du selv gjort brug af i jobsøgningen?