Posted by on okt 16, 2011 in Blog, Google, SEO | 4 comments

Søgemaskinerne (Google, Bing & Yahoo! m.m.) understøtter en række søgeparametre (search operators). Hvilket er søgeord der har en specifik mening i forbindelse med en søgning. Disse søgeparametre gør typisk det at de modificere søgeresultaterne i højere grad  eller, i nogle tilfælde, får søgemaskinerne til at vise mere divergerende søgeresultater end dem man normalt ser. Dette bevirker at man som bruger får større kontrol over søgeresultaterne, hvorfor man kan opnå mere relevante søgeresultater ved analyse og research.

De Vigtigste Søgeparametre (Search Operators)

Følgende er en kort gennemgang af udvalgte søgeparametre og i hvilken forbindelse disse gør sig bedst. Tabellen er en generel oversigt  over, i hvilken forbindelse de forskellige søgeparametre finder bedst anvendelse.

Bruges bedst ved: Søgeparametre
Web Search allinanchor, allintext:, allintitle:,allinurl:, cache:, define:, filetype:,  link:, related:, site:
Image Search allintitle:, allinurl:, filetype:, site:
Groups allintext:, allintitle:, insubject:
Directory allintext:, allintitle:, allinurl:, filetype:,
News allintext:, allintitle:, allinurl:,
Product Search allintext: allintitle:

 

Når man benytter søgeparametrene er det grundlægende en god idé at benytte anførselstegn (” ”) rundt om søgeordet, da dette sikrer at der søges specifik på det ønskede søgeord. For eksempel ville allinanchor:billige flybilletter Mallorca vise 170.000 resultater, hvorimod allinanchor:”billige flybilletter Mallorca” kun viser 7 resultater (i skrivende stund). Forskellen mellem de to er, at den første søgeforespørgsel ser separat på ordene billigflybilletterMallorca, hvorimod søgeforespørgsel nummer to ser ordene som en sammenhæng, altså uden ‘fyldord’ imellem og man kan derfor opnå et mere præcist søgeresultat med anførselstegn (” ”).

allintitle:’ søgeparameteret begrænser søgeforespørgelsen til at finde de søgeresultater hvor søgeforespørgelsen fremkommer i titlen på siden (også kaldet title tag’et).

Title tag’et finder man normalt i toppen af browser vinduet og i den første linje på søgemaskineresultatsiden (SERP).

Title-tag-SERP

allinurl:’ søgeparameteret begrænser søgeforespørgelsen til at finde de søgeresultater hvor søgeforespørgelsen fremkommer i URL’en.

URL’en er den specifikke adresse hvor indholdet er placeret.

Site‘: søgeparameteret kan bruges til at give et overblik over den pågældende webside og hvilke sider der er indekseret og hvordan. For eksempel site:www.jyskebank.dk.

allinanchor:’ søgeparameteret begrænser søgeforespørgelsen til at indgå i den ankertekst (anchortext) fra de links der linker til den pågældende side. For eksempel, allinanchor:billige flybilletter mallorca vil vise de mest relevante sider i søgeresultaterne der indeholder links der linker med ordene ”billige”, ”Flybilletter” og ”Mallorca” til den pågældende webside.

Ankertekst er den tekst der linker til en side (enten internt eller eksternt), med andre ord er det den tekst der er sat i stedet for den URL man ønsker at linke til.

allintext:’ søgeparameteret begrænser søgeforespørgelsen til at finde de resultater der indeholder søgeforespørgelsen i brødteksten på selve websiden. Altså vil en sådan søgning vise de mest relevante sider med søgeordet i teksten på websiden.

cache:’ søgeparameteret bruges til at vise den seneste version der er gemt af den pågældende søgemaskine hvor dette søgeparameter benyttes. For eksempel ved cache:michaelrurupandersen.dk vil man kunne se øverst at Google seneste var forbi og se denne side den 21. sep 2011 11:57:23 GMT. Når en søgemaskine cache’r websider gemmes disse i en midlertidig database. Derudover kan dette parametre og vise hvor meget af den pågældende side søgemaskinen kan se, altså hvor meget af indholdet søgemaskinen tager med i vurderingen når siden indekseres.

define:’ søgeparameteret viser den pågældende søgeforespørgelsen for den term man indsætter. Dette søgeparameter er nyttigt når man skal finde definitioner på ord, sætninger og akronymer. For eksempel vil define:blog returnere med definitioner på søgeforespørgelsen ”blog”.

filetype:’ søgeparameteret vil finde dokumenter defineret ud fra søgeforespørgelsen, for eksempel sociale medier:pdf or sociale medier:ptp. Bemærk at man kan søge på flere forskellige fil formater samtidigt, eller begrænse søgeforespørgelsen til en filtype. I eksemplet vil det betyde at man kun bruger ”sociale medier:pdf ”-kommandoen.

insubject:’ søgeparameteret vil finde, ud fra søgeforespørgelsen, artikler i Google Groups der indeholder søgeforespørgelsen. For eksempel insubject:”Odense boldklub” vil finde artikler vedrørende søgeforespørgelsen ”Odense Boldklub” i Google Groups.

link:’ søgeparameteret vil ud fra URL’en i søgeforespørgelsen finde links der linker til den pågældende url. Man vil derfor kunne identificere hvilke links der linker til en webside ifølge den pågældende søgemaskine. For eksempel ved link:politiken.dk.

related:’ søgeparameteret finder andre websider der er relateret til den pågældende i søgeforespørgelsen. For eksempel ved related:tv2.dk.

Sådan Bruges Søgeparametrene (Search Operators)

Ovenstående er en overfladisk gennemgang af søgeparametrene og virker kun såfremt at man ikke laver mellemrum før og efter kolonet (:). Det er ligeledes vigtigt at huske at søgemaskinerne kan ændre betydningen af dem eller eliminere deres betydning helt. Der hvor søgeparametre bliver et rigtig stærkt research redskab, er når man kombinerer dem. Altså man benytter to (eller flere) søgeparametre i søgningen. Tænk på søgeparametrene som værende genveje der tillader at man kan trække specifikt data ud af søgemaskinen og derved ekskludere mindre relevante

Afsluttende Bemærkninger

Søgeparametrene kan være gode at bruge til en lang række forskellige research og analyse opgaver, særligt som SEO konsulent. Man skal dog huske, at det man reelt gør er data scrapping. Altså man beder søgemaskinen om at samle en masse data på en unaturlig måde, hvilket bevirker at den pågældende søgemaskine kan opfatte en som en bot (en automatisk mekanisme der samler data). Derved vil søgemaskinen begynde at have én til at skrive en kontrol kode ind, for at bekræfte at man er ikke er en bot (ved hver søgning). Denne kontrolkode forsvinder dog igen når man vender tilbage til normalt søgeadfærd. I aller yderste tilfælde kan Google (eller en hvilken som helst anden søgemaskine) forbyde én at benytte dennes service, altså udelukke brugerens ip fra søgemaskinen. Det kommer højst sandsynligvis ikke til at ske ved sporadisk brug, bare husk på: “don’t be evil”.